Vmbo

Docent Ikram el Ayadi aan het Heldring college Den Haag (3 VMBO) over Stichting F6: “met dank aan Stichting F6 wordt het thema politiek concreet en zichtbaar voor de leerlingen. Zo hebben zij een bezoek gebracht aan het Europees Parlement in Brussel, krijgen de leerlingen een stem aan de hand van de StemApp en komen raadsleden op bezoek in de klas”, aldus Ikram.

En: “verschillende thema’s passeren de revue: vrede en conflict, verdeling, mensenrechten, duurzame ontwikkeling, en diversiteit. Mijn leerlingen leren over de basiswaarden in onze democratische rechtstaat en zien hoe deze vorm krijgt in ons dagelijks leven. De samenwerking met Stichting F6 bevordert leerlingen deel te nemen aan actief burgerschap”.

______

Naar het Europees Parlement

Voor het vmbo organiseert Stichting F6 elk jaar excursies naar het Europees Parlement in Brussel of Straatsburg.

Daar krijgen de leerlingen altijd een algemene introductie over de Europese Unie en organiseren wij een meet-and-greet met een Europarlementariër. Ook krijgen zij een rondgang in het imposante gebouw van de EU en de Parlementszaal.

Onze excursie met het Haagse Heldring VMBO in het magazine Maatschappij & Politiek (2017)

______

Politieke Maatschappijleer

Stichting F6 zet zich al ruim 5 jaar in om leerlingen meer te leren over politiek en democratie op een manier die hen aanspreekt. Dit doen we door middel van cultuur, debat, (nieuwe) media en ontmoetingen tussen leerlingen en politici.

Dankzij onze ervaring met projecten op verschillende vmbo scholen weten wij wat leerlingen aanspreekt en wat docenten Maatschappij belangrijk vinden om hun lessen goed in te vullen. Wij bieden vormen van Maatschappijleer aan voor het vmbo die goed aansluiten op bestaande lessen of aangepast kunnen worden. Hieronder ziet u de verschillende onderdelen die in de lessen Maatschappijleer kunnen passen.

Programma onderdelen

• Introductie basisprincipes democratie
• Nieuwsreportages maken: nepnieuws versus echt nieuws
• Het Burgerspel
• StemApp
• Politicus in de klas (d.m.v. de StemApp)
• Leerlingen gaan in debat met Tweede Kamerleden of lokale politici
• Presentaties nieuwsreportages
• Kennistoets

Programma op maat
We gaan graag met u in gesprek voor een programma op maat.

We geven een introductie in de werking en basisprincipes van onze democratie. Een moderator behandelt een aantal stellingen over maatschappelijke/politieke thema’s en bespreekt deze in een Lagerhuis setting met de studenten.

Leerlingen krijgen een korte introductie over nepnieuws (fake news). Wat voor effect heeft nepnieuws op onze democratie en hoe herken je nepnieuws? Daarna gaan ze in groepjes zelf nieuwsreportages maken. Elke groep maakt één reportage met echt nieuws en één fake nieuws reportage. Met een smartphone kan gemakkelijk een nieuwsfilmpje gemaakt worden. De filmpjes zullen vertoond worden op het

Het Burgerspel en Politicus in de klas: leerlingen spelen Het Burgerspel en gaan in gesprek met een politicus die is uitgenodigd naar aanleiding van de uitkomsten van de StemApp.

Lagerhuisdebat en verder uitwerken nieuws reportages: ‘s middags gaan alle studenten in de vorm van een Lagerhuisdebat in discussie met Kamerleden of lokale politici. In het debat worden een aantal stellingen van de StemApp gebruikt. Het leuke van de manier hoe F6 het debat inricht is dat de politici tussen de jongeren inzitten in plaats van apart, en zo samen met de jongeren debatteren.

Presentaties van de nieuwsreportages: de door de studenten gemaakte nepnieuws en echt nieuws reportages worden aan elkaar gepresenteerd. De setting zal in overleg worden bepaald. De filmpjes komen op het jongeren nieuwszender kanaal van Stichting F6: Channel 6 News
Kennistoets.

Tot slot volgt een kennistoets, met vragen op basis van de kennis uit Het Burgerspel en de op dag 1 bij de Introductie Basisprincipes Democratie behandelde onderwerpen.

______

Politieke Pleinkunst

Eerder organiseerde Stichting F6 in het kader van 200 Jaar Staten-Generaal het project Politieke Pleinkunst voor 100 Haagse vmbo scholieren.

Annette Sackman, docent aan het Wateringseveld College Den Haag, over Politieke Pleinkunst: “Het Graffiti project op het plein is de leerlingen altijd bijgebleven als een leuke ontmoeting met politici waar ze op een ontspannen manier mee in gesprek zijn gegaan“.

Klik hier voor meer informatie. Voor vmbo scholen organiseren wij een politieke-graffiti dag. Samen met een graffiti kunstenaar en een medewerker van Stichting F6 ontwerpen leerlingen, in groepjes of individueel, hun eigen politieke partij. Waar moet die voor staan? Welk symbool gebruik je en welke kleur moet het verkiezingsaffiche hebben? Uiteindelijk gaan we met de hele klas (buiten) aan de slag met graffiti spuitbussen om verkiezingsposters te maken!

Mail info@fzes.nl voor de mogelijkheden bij u op school.